درحال بارگزاری ...

درباره ما

About Us

گروه فاگوسیت با هدف ارائه خدمات به جامعه علوم پزشکی توسط عده ای از دانش آموختگان آن بنا نهاده شده است . ما با گردآوری دانشجویان و دانش آموختگان این عرصه که در کنار فراگیری این علوم در زمینه های فعالیت ما نیز تبحر و تجربه دارند به شما کمک میکنیم تا با خیال راحت کار را به متخصص آن بسپارید.

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

روزجهانی سلامت روان

روزجهانی سلامت روان

تاریخ ایجاد 1399/07/25

نویسنده: سعیده رزقی

اولین بار سال۱۹۹۲ فدراسیون جهانی سلامت روان اومد ۱۰ اکتبر رو بعنوان روزجهانی سلامت روان معرفی کرد.تا سال۱۹۹۴ این روز هیچ عنوان خاصی نداشت و هدفش فقط حمایت از سلامت روان و آموزش به مردم بود.تا اینکه سال ۱۹۹۴ اولین بار اومدن براش یه عنوان انتخاب کردن.عنوانشو گذاشتن:بهبود کیفیت خدمات بهداشت روان در سراسر جهان .برای هرسال میان یه عنوان انتخاب میکنن.عنوان امسال رو گذاشتن

Mental Health for All

Greater Investment – Greater Access

هزاران نفر درسراسر جهان میان این روز رو جشن میگیرن تا توجه همه رو به بیماری های روان و تاثیری که روی زندگی میذاره جلب کنن.بدلیل اهمیت سلامت روان، توی بعضی از کشورها مثه استرالیا بجای یک روز، یک هفته رو به نام سلامت روان نامگذاری کردن.

 

 سلامت روان چیه؟

سازمان جهانی بهداشت تاکید میکنه که سلامت روان فقط نداشتن بیماری روانی نیست. بلکه یه فردی که از نظر روانی سالمه باید بتونه از بیشترین پتانسیل خودش در زندگی استفاده کنه،با زندگی سازگار بشه وتوانایی اینو داشته باشه که نقششو در خانواده،دوستان،جامعه و محل کار به خوبی ایفا بکنه.

برای هممون پیش اومده که یه وقتایی استرس داریم یا حالمون خوب نیست.اینجور احساسات گذرا هستن ولی بعضی وقتا جدی میشن و تبدیل به بیماری روانی میشن. بیماری های روان میتونن افکار،احساسات،مود و رفتار ادم ها رو تحت تاثیر قرار بدن .بطوری که فرد در ارتباط برقرار کردن با دیگران و عملکرد روزانه اش دچار مشکل بشه.

بیماری های روان طیف وسیعی از بیماری هارو شامل میشن مثه اختلالات اضطراب،افسردگی،اختلالات تغذیه ای،اختلالات شخصیت،اختلالات سایکوتیک و....

 

اختلال اضطراب

هممون موقع امتحان دادن،مواجهه با مشکلات زندگی یا هنگام تصمیم گیری های مهم،اضطراب رو تجربه کردیم.عرق میکنیم وضربان قلبمون بالا میره.در اینجور مواقع اضطراب موقتیه و کمکمون میکنه با انرژی بیشتر روی کارهامون متمرکز باشیم.اما اگه فردی این حس رو حتی برای کارهای معمولی روزانه و بطور دائم تجربه کنه،میگیم دچار اختلال اضطرابه.عواملی مثه ژنتیک،استرس،داروها،شرایط محیطی میتونه باعث این اختلال بشه.برای درمان اختلال اضطراب روانشناس با رفتار درمانی شناختی به بیمار کمک میکنه تا بتونه با ترس هاش مواجه بشه.البته گاهی برای درمان  اضطراب نیاز به مصرف دارو هست.

 

افسردگی  

یکی از شایع ترین بیماری های روان افسردگیه.۲۶۴میلیون نفر در جهان دچار افسردگی هستن و میتونه در همه سنین اتفاق بیفته.البته در خانم ها نسبت به آقایون شایع تره.کسی که افسرده هست،احساس ناراحتی و پوچی میکنه،هیچ رغبتی برای انجام کارهایی که قبلا بهشون علاقه داشته  نداره ، خستگی شدید ،ناامیدی،اضطراب و گناه رو تجربه میکنه،بی اشتها یا پرخور میشه و در موارد شدید افکار خودکشی به سراغش میاد.با دارو و مراجعه به روانشناس میتونه درمان بشه.

 

اختلالات تغذیه ای

یکی از اختلالات جدی روانی محسوب میشن که برای سلامت جسمی فرد نیز خطرناک هستن و میتونن به قلب و کلیه و بقیه ارگان های بدن اسیب برسونن.در بعضی از این اختلال ها فرد حتی بعد از سیر شدن، به غذا خوردن ادامه میده. این ادما معمولا  دچار چاقی و اضافه وزن میشن.گروه دیگه از مردم که دچار اختلال تغذیه هستن،بعد از خوردن غذا عذاب وجدان میگیرن و سعی میکنن غذایی که خوردن بالا بیارن.بعضی دیگه اصلا تمایلی به غذا خوردن ندارن و فقط مقدار کمی از یه غذای خاص رو میخورن و متاسفانه بیشترین مرگ و میرِ مربوط به بیماری های روان، در این گروه از بیمارا  اتفاق میفته.

 اختلال شخصیت

فکر،رفتار و عملکرد این افراد ،ناسالم هست و در روابط و فعالیت های شغلی و تحصیلی به مشکل میخورن.این ادما معمولا خودشون رو افراد سالم میدونن وبیمار بودنشون رو نمی پذیرن  و بقیه رو بخاطر چالش هایی که پیش میاد مقصر می دونن .اختلالات شخصیت انواع مختلفی از بیماری ها رو شامل میشن.

 اختلال شخصیت پارانوئید،اسکیزویید و اسکیزوتایپی: فرد تفکر و رفتار عجیب و غریب داره بعنوان مثال فکر میکنه بقیه میخان بهش اسیب برسونن و به همه ادما مشکوکه.یا بعضیاشون خیلی کینه ورز هستن و نمیتونن از کارها لذت ببرن و بی احساس میشن..

اختلال شخصیت ضداجتماعی : به احساسات و نیاز و حقوق بقیه توجه نمیکنن.بی مسئولیت هستن و از کار اشتباهشون پشیمون نمیشن‌

اختلال شخصیت مرزی :رفتارهای پرخطر و بدون فکر دارن.حتی شاید تهدید به خودکشی بکنن.از اینکه تنها بشن میترسن و شاید رفتارهای بسیار خشمگینانه ازشون سر بزنه.

 اختلال شخصیت نمایشی:دنبال توجه زباد هستن و خیلی به ظاهرشون اهمیت میدن.احساسشون سطحیه و خیلی سریع تغییر میکنه.فکر میکنن با بقیه صمیمی هستن درحالیکه اصلا اینطور نیست.

اختلال شخصیت خودشیفته:کسایی هستن که فکر میکنن از بقیه مهم ترن و دچار تکبر هستن.تصور میکنن همه دارن بهشون حسودی میکنن.

اختلال وسواس:اونایی که وسواس دارن فکر میکنن باید همه کارها به بهترین شکل انجام بشه و اگه این اتفاق نیفته نگران میشن و احساس بدی پیدا میکنن.کمالگرا هستن و دلشون نمیخاد کارها رو به دیگران بسپرن.برای انجام دادن کارها بشکل عالی زمان زیادی صرف میکنن .پس وقت زیادی برای  بودن با دوستان و انجام کارهای لذت بخش،ندارن.

اختلال شخصیت وابسته:کسایی که اعتماد بنفس کافی ندارن و دلشون میخاد بقیه مراقبشون باشن و برای تصمیماتشون به تایید دیگران نیاز دارن و نمیتونن با نظر اشتباه و غیر محترمانه اطرافیان برخورد بکنن، دچار اختلال وابستگی هستن

اختلال شخصیت اجتنابی: از اینکه مورد انتقاد قرار بگیرن میترسن و منزوی هستن و دلشون نمیخاد با افراد غریبه ارتباط برقرار کنن .خیلی خجالتی هستن و ازینکه مسخره بشن واهمه دارن

 

خیلی از ماها سالهاست که با بعضی از این اختلالات زندگی میکنیم و رنج میکشیم  ولی خبر نداریم که یه بیماری روانی محسوب میشن و قابل درمان هستن.سازمان جهانی بهداشت میگه ۴۵۰میلیون ادم درجهان بیماری روانی دارن. روانشناسا،مشاورا،روان درمانگرها برای درمان این مشکلات بخوبی میتونن کمکمون بکنن تا بتونیم زندگی بهتر و باکیفیت تری داشته باشیم و از بودن درکنار عزیزانمون لذت ببریم و روابط خوبی باهاشون داشته باشیم.روزجهانی سلامت روان  باهمین هدف نامگذاری شده تا حواسمون به روح و روانمون باشه و ازش غافل نشیم.مخصوصا امسال که تمام جهان با معضلی به نام کووید۱۹مواجه شده و میلیون ها ادم رو  بخاطر کار درخانه،بیکاری موقت،تحصیل در منزل،دوری از اعضای خانواده و دوستان با  مشکلات روانی مواجه کرده . پس باید بیش از پیش به سلامت روان خود و اطرافیانمون توجه کنیم.

 

سوال اینجاست که برای حفظ سلامت روان در دوران اپیدمی کرونا چه کارایی میشه کرد؟

اگه تو خونه قرنطینه هستین،بجای اینکه تایم زیادی از شبانه روز رو به خواب و استراحت اختصاص بدین،صبح زود بیدار بشین و کارهاتون رو طبق برنامه ریزی قبلی انجام بدین.

 

از تکنولوژی استفاده کنین و با دوستانتون تماس تصویری برقرار بکنین.

 

 این روزا خیلی از کارگاه ها بشکل وبینار و مجازی دارن برگزار میشن.توی این کارگاه ها شرکت کنین تا از یادگیری لذت ببرین.

 

سعی کنین زمان کمتری در فضای مجازی بگذرونین.

 

کتاب موردعلاقه تون رو بخونین و فیلم ببینین.

 

 به هیچ وجه ورزش کردن در خونه رو فراموش نکنین.

...

کامنت ها

کامنت ها

کامنت جدید

0 کامنت ها: